sitta vid datorn

Jag var på föräldramöte i torsdags.
Det var på det stora hela helt okej, men en sak reagerade jag på, fast jag höll tyst vilket kanske var lika bra.

Men det var när läraren började prata om att vi föräldrar skulle begränsa barnens datortid. Sa att de sitter för länge vid datorn på kvällarna och vi borde införa tidsbegränsningar för de var så trötta när de kom till skolan.

På min tid berodde trötthet på sömnbrist och sena kvällar, inte på datortid. Det hade väl varit en sak om läraren sagt att vi skulle försöka få barnen i säng i tid, men att säga att de sitter för länge vid datorn?

I ett normalt föräldraskap ingår väl att ha vissa regler bland annat när det gäller läggtider. Men att tidsbegränsa aktiviteter ligger faktiskt inte för mig, och jag tänker inte börja med det heller för att några lärare säger att de tycker att jag borde.

Jag försöker få barnen att lägga sig på kvällarna. Jag försöker få dem att vara utomhus och röra på sig. Jag försöker se till att de äter. Såna saker.
Men innan jag skulle säga att ”Du får inte läsa den därboken längre än trettio minuter” eller ”Du får umgås med kompisar en timme om dagen.”

Det är nu nämligen så att ”sitta vid datorn” inte nödvändigtvis är en passiv sysselsättning. Sittande vid datorn kan barnen göra en otrolig massa saker, ibland samtidigt.
Så som titta på teve, film, videosnuttar. Prata med kompisar. Läsa. Göra läxor. Vara kreativa genom skrivande, musikskapande och annat. Läsa och ta del av nyheter och bloggar. Spela spel. Lära känna nya vänner och lyssna på musik. Shoppa.
Är detta saker som man av någon anledning ska hinna med på en begränsad tid? Att ha en läggtid är något annat, klart man som förälder ska kunna säga att ”klockan si och så ska du ligga i sängen”. Och i sängen sitter man förhoppningsvis inte vid datorn. (även om det ska medges att min dotter ibland lånar min laptop i sängen för att hon är trött men inte färdig med det hon ska göra)

Jag vet många jämnåriga och även yngre personer än jag som tycks tro att ”sitta vid datorn” är något abstrakt som går ut på att mer eller mindre stirra på en skärm, jag hävdar att det är en otroligt aktiv sysselsättning och långt mer stimulerande än exempelvis tevetittande.

Datortid behöver inte begränsas så länge barnen sover, äter och rör sig normalt. Svårare än så behöver det inte vara.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Följ min blogg med bloggkoll

18 reaktioner på “sitta vid datorn

  1. Isch…så de håller på…innan min son mötte sin flickvän växlade han mellan datorn o tvn…heelt ok tyckte jag, även helt ok att han ibland endast satt o byggde städer på nätet hela kvällarna…tänkte att det är ju KREATIVT för tusan! Nu har han flickvännen….kreativt det med…

  2. Nää, det kan inte vara lärarens uppgift att säga till föräldrarna vad de borde göra … det skall ske i samförstånd och inget annat att försöka rätta till eventuell trötthet i skolan.

  3. @Monika: Nu var väl inte grejen här egentligen att läraren sa så, utan mer en attityd som finns hos vissa om att ”sitta vid datorn”.

    Sen att det enligt läraren verkade vara synonymt att sitta vid datorn = vara trött på morgonen. Om hon rättat sig sjäv och ändrat sig till att ”se till att de lägger sig i tid” hade det varit en sak, men hon upprepade detta med att ”sitta för länge vid datorn” och ”Begränsa tiden vid datorn” flera gånger på några minuter…

  4. Man blir trött av att ”sitta vid datorn” oavsett vad man gör med den om man håller på till sent på natten och man sen måste upp klockan sju, som du påpekat.

    Man arbetar ju dessutom, hjärnan jobbar för fullt framför en skärm.
    Alla ”sömnexperter” brukar uppmana folk att ta det lugnt minst en timme innan läggdags.
    Kan det ha varit det som den tafatta läraren försökte säga?
    Jag säger tafatt för att en del som pratar om datorer låter inför det som andra låter när de pratar om sex…som att man inte vill/kan gå in på vad saken gäller.

  5. Hahhha liknelsen sex-dator var jädrigt bra lalanda! Många lärare är livrdda för datorer och Internet, har jag märkt. De verkar tro att det är jävulens påfund som ska suga allt vett ur småttingarna!!

    Det problem som vi i skolan ser som är datorrelaterat är väl de elever som spelar spel hela nätterna och bara sover 3 timmar innan de ska upp. Det är ju naturligtvis inte datorns fel utan föräldrarnas och även den unge själv, om han eller hon börjar uppnå en viss mer mogen ålder tycker jag. Sen att det är svårare att kontrollera barns sovtider idag, när det finns TV/dator/film dygnet runt är ju sant, men egentligen en helt annan diskussion…

  6. Min yngsta son, sitter i princip jämt vid datorn. Det är hans stora intresse. Han programmerar och gör egna program. (16 år och vill bli programmerare el dylikt)
    Han gick ut nian med 1 st G 3 st VG och resten MVG. Helt okey tycker jag.

    Undrar om man skulle begränsa tiden för de som idrottar?

  7. Rormok,
    precis sån var min storebror när han var sexton.

    En av hans lärare i grundskolan trodde
    att han var lite ”efter” eftersom han var disträ på lektionerna..

    Sen blev han dataingenjör och fick välbetalda jobb i länder långt långt bort.
    Men han tröttnade på allt
    sa upp sig och flyttade tillbaks,
    nu ska han bli mattelärare på högre nivå istället.

    Så det kan gå.

  8. lalanda,
    Bara man mår bra, och ”hittar” sin plats i livet, och mår bra oavsett vad man arbetar med.

    Vad mer kan man begära?

    Jag är stolt över mina barn oavsett vad de har för titel.

    Bare de gör mot andra så som de vill bli behandlade själva.

    jag anser mig vara ateist, men man kan hitta bra saker överallt, och lära sig något nytt varje dag om man vill.

  9. Mymlan

    Jag greppade om det du ville fokusera på. Men jag reagerade över att läraren tyckte ni borde göra något …Inte ens när det gäller läggtider är det lärarens sak att vara så normativ. Det här med att eleverna är trötta och att det kan avhjälpas genom att föräldrarna får ungarna i säng :-) i tid, är något som skall ske i samförstånd genom samtal med föräldrarna.

  10. Just det här att ”sitta vid datorn” med en lite fnysning så där känner man igen… Precis som om det vore något inaktivt.Så mycket som händer på internet och så mycket man lär sig där hinner int eungarn med annars.

    När mina ungar var små så var det video som gällde, vi hade visserligen dator men den var inte barnvänlig alls.

    En dag ringde min sons lärare och lät förstå att han satt uppe och kollade på våldsvideos på kvällarna och därför var rädd att smida i träslöjden!!! Vilken idiot, inte vet jag om han skrutit om nå´t han sett, men den ungen somnade i kvällssoppan och sov som en stock hela nätterna.

    Jag blev förbannad… ibland kan skolan bara var för mycket.

  11. Jag tycker inte mycket om lärare (eller någon annan för den sakens skull) som så onyanserad vill begränsa barns tid vid datorn.

    Jag brukar referera till en undersökning som en kamrat av mig var med på att ta fram som handlade om morgondagens ledare. Beställaren var ett av världens 100 största företag, och de som skrev rapporten var ett av världens 10 största konsultföretag. Det roliga var att alla blev överraskade.

    Just de personerna som plötsligt uppenbarade sig som morgondagens ledare var de tjejer och killar som var aktiva online – antingen i forum, communitys eller i MMPRG (typ WoW eller CS). De var från barnsben vana med att arbeta i grupper, kommunicera i grupper och inta roller i grupper för att uppnå mål.

    Så lärare och andra som onyanserad reagerar negativt på ”datortid” kanske borde ta sig en funderare. Troligen kommer deras nästa chefer att vara just de som var online…

  12. Intressant. Senast igår kväll så var jag med om en liknande upplevelse. Det var luciatåg i skolan och efteråt när barnen bytte om kikade jag omkring i klassrummet. Till min stora förvåning hittade jag i bokhyllan en bok vid namn ”Barnens bibel”. Jag ämnar undersöka om den verkligen nyttjas…

Kommentarer inaktiverade.