konsten att vara elak

Det finns personer som kan konsten att vara elaka med humor och någon slags värme.

Och så finns det de som inte kan det.
Men det är ju bra, om nån har ett behov av att kasta virtuella stenar så kan ni ju använda apkatts blogg för att avreagera er.
Han blir säkert glad för lite trafik till sin blogg också.

46 reaktioner på “konsten att vara elak

  1. Tror det är lite taktik att skriva om nån som är så populär som du. Hans hatinlägg får ju mer genomslagskraft eftersom folk reagerar…Han vill ha läsare helt enkelt….men jag håller i alla fall inte med honom. Keep up the good work!

  2. Förmodligen är jag en tråkmåns, för jag gillar inget av ovanstående exempel på elakheter. Varför ska man vara elak, när man kan vara snäll?
    John Cleese sa en gång att man ska göra sig rolig över översittare och förtryckare – eller hur han nu uttryckte sig. Mikebike har kallar vanliga spårvagnsåkare för mongon (person med downs syndrom, alltså) och lovprisat Zidanes skallning i VM-finalen 2006. Är sånt kul?

    • Precis. Känns som att man måste ta skit för att deras liv är dåligt. Men vad är att vara snäll kan det kännas som. Det känns som att man måste ta en del av deras skam för att kunna känna sig hel igen.

  3. mymlan: tack tack. ja det är viktigt att det finns en värme. jag är glad att du och de flesta ser den. väldigt glad.

    anders: ojoj, du har verkligen hängt upp dig på det där med Zidane du. lustigt. det är ju ett rätt bra tag sedan. inte läst på länge eller var det något speciellt med det? Det var väl inte så himla farligt va? sen att jag använder ordet mongo då och då. du behöver inte ta det så allvarligt det heller. jag har ingen tanke på människor med downs eller något annat handikapp när jag använder det ordet. jag är inte dum i huvudet. jag är inte djävulen heller. det hade du nog fattat om du hade läst mig på riktigt.

    • @mikebike :

      Du är inte djävulen säger du. Varför har du horn på pannan då?
      Ah..det var tankefinnar som stack ut

      Acme mot spydiga kommentarer?

      Inget personangrepp. Känner ju inte dig ens och du mig.
      Hur kan man då säga att det är ett personangrepp när det borde vara
      ett anonymangrepp.

      Den ni…

  4. HAHA.
    Jag som har gått och blivit snäll. Fast lite småelak kan jag fortfarande vara.

    /Klaus

  5. Det är möjligt att jag kommer helt snett in här nu, men eftersom du verkar ha varit med i Eftersnack en gång och jag har varit programledare för Eftersnack Väst så känner jag att jag har kommit lite rätt. Jag får inte min blogg att funka riktigt, den vill inte uppdatera sig och den verkar inte ha någon rss. Har jag anslutit mig till fel gäng?

    Henrik K

    • @Henrik: Du har anslutit dig till fel gäng. Blogg.se är det sista bloggverktyget jag skulle rekommendera…
      Testa blogspot eller wordpress istället.

      • Det ante mig – den är oerhört långsam. Det hade gått snabbare om jag hade rest runt med ett kollegieblock och samlat in kommentarer.

  6. …och ett personligt tips till apkatten eller andra som vill kasta ‘virtuella stenar’ stenar. Kasta dem MOT din antagonist – inte rakt upp i luften, för gravitaionen gör att den kommer tillbaka mot digsjälv, och kan då träffa digsjälv istället…

  7. Jag skickar en virtuell kram istället. Kommer *här*.
    Vi hade förresten en intressant diskussion om kommentarer och modifiering härom dagen. Idag fick jag själv gå in och ta bort kommentarer, men mina egna, eftersom något hängt upp sig och samma sak postades tre gånger. Men vad illa det ser ut med bortplockade kommentarer, det är nästan värre med tomrader som säger ”kommentaren har tagits bort av personen som skapade den” eller något liknande än att vara med flera gånger. Ser ju misstänksamt ut med editerade kommentarer, som om jag sagt något olämpligt som jag senare försökte tysta ner. Förstår vad du menar med debatten om editerandets vara eller icke vara…

    • I såna fall brukar jag låta dubbelpostningar ligga kvar… (fast här på wordpress syns det inte om man tar bort kommentarer)
      Men jag håller med dig, det ser skumt och misstänkt ut när det står att en kommentar plockats bort av den som skrivit den…

      • Ja, apropå borttagna kommentarer… Jag är lite pedant så jag vill inte låta skräp i form av dubbelpostningar ligga kvar, men kände mig å andra sidan nödsagad att gå in och kommentera varför jag tagit bort…

        Och apropå elakheter; Det är en sak att emellanåt vara lite tuff i tonen, och en helt annan sak med påhopp som bara är elaka, ogenomtänkta och dumma och som inte klarar att hålla sig till sakfrågan. Oavsett om det är för att man vill ha fler läsare eller inte så håller det inte. Därmed inte sagt att alla ska vara jasägare. Debatt är bra – men debatt utan respekt är inte en debatt. Det tror jag å andra sidan vi har enats om förrut.

        Vad som är elakt med humor och vad som bara är elakt går jag dock inte in på. Och samtidigt på något sätt måste vi ju kunna förlåta och gå vidare. Alla kan ju trampa i klaveret emellanåt…

  8. Jag läste typ dagen efter VM-finalen hur mikebike lovprisade Zidanes grova misshandel och, ja, det satte spår, särskilt som han hade femtielva lika anonyma kommentatorer som flabbade med. Det förvånar mig att du gillar sånt, Mymlan, men så har jag ju också lätt för att ha för höga tankar om folk. Jag är lite blödig när det gäller våldsoffer och personer med funktionshinder.

  9. nackskott? försöker människan vara tuff eller är det en personlig beef?

    jag hade varit ytterst tveksam till att skriva en sådan post och använda ordet nackskott. det är som att tigga om att pappa polisen ska säga Hej.

    • Nackskott var i och för sig bara en tagg. Att han däremot uppmanar till stenkastning om än virtuell sådan tycker jag är lite mer anmärkningsvärt. Men inget jag ringer pappa polisen om.

    • @Susanne: nejdå, blir mer störd på att han verkar dåligt påläst. Man kanske ska bli smickrad över att man lyckas störa nån så mycket att de vill sätta ett skott i nacken på en?

  10. Det är nog lite mer än solfläckar när du ondgör dig över apkattens spyor mot dig, men uttrycker dig positivt om folk som gillar misshandel på fotbollsplanen. Men jag ska sluta älta det där nu; jag vet att jag inte riktigt hör hemma i er coola värld.

    • Anders – du skulle nog gå i spinn om du läste Egoinas blogg (Googla!) Där har du nästan oändliga möjligheter att missförstå och ondgöra dig:-)

  11. Men jösses. Försöker hon vara copycat av blondinbella, eller? Att vara elak utan poäng blir bara kasst. Den bloggen var det kassaste jag sett på länge. Vilken störd människa!

  12. Pingback: Tonårsmorsa » Jag ÄLSKAR att blogga!!

  13. Utan att nämna några specifika namn och utan att sortera bort mig själv konstarerar jag att i intressesfären runt Mymlan finns en del mysko folk med mysko åsikter och mysko uttryckssätt.

    Kram till Mymlan och kram till alla ni andra puckon och mongon!

  14. Jag tycker möjligheten att svara direkt på en kommentar är mycket förvirrande. Det leder till att kommentarer mycket lätt försvinner i mängden. Hur många orkar leta efter var den senaste kommentarer har hamnat? (Usch, vad snurrigt det blev att förklara, hoppas ni fattar.)

    • @Ullah: Jag håller med dig, mest för att alla inte använder funktionen, och för att trådarna bara kan bli upp till fyra repliker lång om jag inte har helt fel…

  15. Näääää , jag fattar inte Ullah !?.Det står ju svara under varje kommentar !.Om du fortfarande inte förstår så gå till webbsidan för hur man postar kommentarer … http://www.goodcomment.com/ … Förstår du nu inte Engelska så finns det en snabbkurs på följande länk för nybörjare … http://www.english-online.org.uk/beginners/beg1_1.htm … Är inte Internet upplysande så säg … Personligen tycker jag bäst om att köra över folk för att de oftast lever i alltför slutna världar.Ungefär som en privat koloni för Talibaner , men det tar vi upp i ett senare ämne Ullah … kanske.Fram tills det gasar vi på mot solnedgången i hissnande fart med Puckot Göte fastspänd på kofferten med nyinhandlade ögondroppar mot Götes drag i ögonen … http://www.youtube.com/swf/l.swf?video_id=bLvTpJNlbt0 … :) Tack för utrymmet The Real Mymlan och håll till höger … :)

  16. NetR: Om det finns 30 kommentarer och det kommer en trettioförsta måste man alltså kolla varje kommentar för att se vilken som fått svar. Jobbigt, har inget med kommentarskunskap att göra.

    • Jag klickar alltid in mig i kommentarerna via högeerspalten, ”senast kommenterat”. På så sätt hittar jag alltid rätt kommentar och vet vilka som är färskast.

      Vad gäller klockslaget så tror jag inte att det är nåt jag kan påverka, det kommer nog med temat.

  17. Mymlan: det är förresten synd att man inte kan se hur dags en kommentar gjordes på din blogg. Ibland är det ju kul att vet om någon postat precis nyss eller några timmar tidigare.

  18. Utan ”länkbete” skulle jag inte hittat hit… Ofta hittar man bara rent skräp, folk med räknare som bara är ute efter hits… dom försvinner snart. Men emellanåt kan man hitta en liten pärla, kanske en meningsfrände eller dagens trevligaste text. Ibland ramlar man in på någon riktigt privat blogg med foto på hunden, vardagsrummet med den nyinköpta lampan och den stora kärleken. Det kan vara riktigt mysigt att vandra runt hemma hos någon utan att behöva ta ställning till kaffe, religion, piratkopiering eller behöva svara/ställa 20 frågor.

    Många gånger hamnar man hos folk med starka åsikter och ett behov av att föra ut dem – det är också därför jag bloggar – oftast håller jag inte med men jag är trött på att läsa tillrättalagda artiklar och åsikter, det är kul med lite stollar som man kan munhuggas lite med för att sedan vandra vidare utan betänkligheter. Därför gillar jag länkar till andra bloggar!

  19. Pingback: » Jag älskar att blogga. Alla MUFbloggs-inlägg!

  20. Pingback: Jag ÄLSKAR att blogga!!

  21. Pingback: Jag ÄLSKAR att blogga!! | Tonårsmorsa – Fatou

Kommentarer inaktiverade.