riktiga män och dåliga kvinnor

Igår tramsade jag en del på Twitter, bland annat skrev jag mina gamla slagord om att ”riktiga män sitter och kissar”. Det blev en väldig diskussion kring det, men intressantaste reflektionen var den om uttrycket ”riktig man”. Och att man sällan hör någon tala om ”riktiga kvinnor”. Eller en ”riktig kvinna”. Eller gör man det?

Ganska ofta förekommer uttrycket ”dålig kvinna”, och jag själv säger då och då om mig själv att jag ”inte är en riktig kvinna”. Det intressanta är att det kring kvinnan uppstår negationer. En kvinna förväntas vara perfekt, och har hon brister är hon ”dålig”.
En man förväntas ingenting, en man är en man liksom, men en man som gör något extra han blir uppgraderad till en ”riktig man”.

Gamla sätt att använda ord och uttryck lever kvar, och ofta utan att vi tänker på det. Jag lägger inte in någon annan värdering i begreppet ”riktig man” än att det är en man vem som helst som i stunden eller tillfälligt gör något bra. En bra människa. Och ofta använder jag uttrycket ”riktig människa” som när jag säger det betyder ungefär detsamma som en ”äkta, genuin, bra person”. Många reagerar direkt och frågar vad en oriktig människa är. Men måste det alltid finnas en motsats? Om man av någon anledning vill lyfta fram en företeelse eller person på ett positivt sätt, måste det alltid gå att jämföra med något sämre? Kan inte bra få vara bara bra?

En man som står och kissar är inte nödvändigtvis en dålig man, bara för att jag föredrar män som sitter.

29 reaktioner på “riktiga män och dåliga kvinnor

  1. Säger man inte t ex att en riktig kvinna föder barn utan smärtlindring? Eller en riktig kvinna ammar? Är inte det ”riktiga” i kvinnligheten kopplat till moderskapet? Jag tror nog ändå att jag hört uttrycket en ”riktig kvinna”. Eller kanske snarare som en negation: Jag kände mig inte som en riktig kvinna när jag bad om epidural. Jag blev anklagad för att inte vara en riktig kvinna eftersom jag inte ville amma.

      • Anledningen till negationen är ju att det finns ytterligare en negation i meningen. Det hade lika gärna kunnat vara ”Jag blev berömd för att vara en riktig kvinna efter som jag ville amma.”
        Eller en variant av ditt idiom om att riktiga män sitter och kissar; ”Sitter man inte när man kissar är man inte en riktig man.”

        Men visst är uttryck som ”riktig karl” och ”god kvinna” sprungna ur historiska könsroller. En man skall vara stor och stark, kunna försörja och beskydda sin familj. En kvinna skall vara fruktsam och händig i hemmet, sköta barn och laga mat åt familjen. Dessa roller är så ingrodda i språket, och språket gör att de är svårt att bryta sig ur dessa stereotypa roller.

        Du säger också att en kvinna ses som perfekt tills hon gör någonting fel och blir då dålig, och att inget förväntas av mannen. Du tycks mena att detta är negativt för kvinnan jämfört med mannen. Den inställningen förstår jag inte.
        Vänd på steken och se vad som händer då; mannen som gör fel är usel, gör en kvinna ingenting är hon fortfarande perfekt.

  2. Jo precis. Riktiga män våldtar inte, riktiga män misshandlar inte. Såna självklara fb-grupper kan man smickra män med. För det är positivt att vara en riktig man. Alltså man är något bra, något att vara stolt över. Att vara en ”riktig kvinna” är liksom inte lika status och beundransvärt.
    Och jo, det ligger nåt i det Mariah säger också. Att det kvinnliga är kopplat till oderskapet. Och att vissa kvinnor på riktigt känner sig dålig för att de vill ha smärtlindring eller är rädda för att föda.

    • Och ändå har mammor alltid dåligt samvete, känner sig dåliga och tillräckligt bra medan de flesta män säger sig vara ”bra pappor”.

      En mamma förväntas vara den goda modern medan en pappa som är en normal bra pappa ses på med beundran.

      En mamma som misslyckas möts av förakt och avsky medan en pappa som gör detsamma mer eller mindre förväntas bete sig som en skit…

  3. Eller en sån som jag då, som inte vill ha barn. Det är konstigt och fel i vissas ögon. En riktig kvinna vill ha barn och älskar moderskapet.

    Finns också ”en riktig kvinna” sagt med beundrande tonfall om någon som går i högklackat med snyggt sväng på höften, det har jag hört flera gånger av killkompisar. Eller att vissa gärna pratar om fransyskor och italienskor som ”riktiga kvinnor” av samma skäl, att de gärna anspelar starkt på femininitet i sitt yttre.

  4. Själv sitter jag och kissar, och det har gjort att jag sluppit ha dåligt samvete på länge. :D

    Ärligt talat, det är riktigt intressant hur olika valör ord om kvinnligt och manligt får. Jag har fått komplimanger som ”ta det på rätt sätt, men du är som en man, med dig kan man prata om allt och du förstår”. Tur att det syns en skillnad tänker jag då..

  5. En riktig man går inte med i alla FB-grupper vars enda syfte är att vara politiskt korrekta. En riktig man vet att en FB-grupp aldrig stoppar en enda våldtäkt eller misshandel. Men en riktig man försvarar de svaga och går emellan när nån försöker misshandla eller våldta. En riktig man anser också att alla människor ska ha likhet inför lagen och att en kvinna och en man som gör samma jobb ska ha samma karriärmöjligheter och lön. En riktig man tar ansvar för de barn han skapar.

    En riktig kvinna generaliserar inte för att skapa manshat. En riktig kvinna ljuger inte om påhittade våldtäkter eller sprider falsk statistik för att skapa motsättningar mellan könen. En riktigt kvinna respekterar att män ska ha samma chans att vinna en vårdnadstvist som en kvinna och att en kvinna ska löpa samma risk att hamna i fängelse som en man.

    En riktig människa respekterar andra människors rätt att tycka, tänka, tro och vara vem de vill oavsett kön, tro eller sexuell läggning. En riktig människa säger nej till all sorts könsstympning av barn, oavsett om offren är pojkar eller flickor.

  6. En riktig man kan be om ursäkt om han har fel. Jag ber om ursäkt för det som handlade om FB-grupper i förra inlägget. Det var tänkt som börjat på ett mer skämtsamt inlägg, men när jag gjorde det mer seriöst så glömde jag radera.

  7. En riktig kvinna står upp och kissar, hävdar jag med bestämdhet.
    Och man blir inte en riktig man förrän man bejakar sina kvinnliga sidor. :-)
    För övrigt:
    15 juli 1966 skrev jag som 14 åring att en dam som hette Karin Malmberg var ”en härlig kvinna”.
    http://www.arhammar.se/blog/mina-44-dagar/breven-till-mamma/breven-till-mamma-dag-5/
    Det kanske var så nära ”riktig kvinna” man kunde komma på den tiden?

    Numera när jag blivit så gammal att jag faktiskt kan inse skönheten med att sitta på toa, oavsett, så skulle jag aldrig använda ordet riktig i samband med vare sig man, kvinna, barn eller människa.
    Det skulle för mig framstå som att det finns oriktiga sådana, och där sviker mig fantasin.

  8. Jag står…över…inte…i att kommentera…

    ”Riktig” och ”dålig” är adjektiv och beskriver ofta mer synet på handlingen till den som säger meningen än den som faktiskt utför handlingen.

    Och när någon säger ”riktig” eller ”fel” och samtidigt kopplar det till genusfrågan tror jag stjälper mer än det hjälper.

    Varför använder vi adjektiv just i genusfrågor? Är det individens försök på att polarisera med konsekvensen av påverka människor (i det här fallet män) till att omvärdera sitt beteende? Finns det inte bättre sätt?

    Vore kanske mer intressant (och ibland även kul) om vi började säga t.ex.: En riktig människa sitter och kissar, en riktig människa…vad då?

  9. Sånt hör jag aldrig folk säga på allvar. Hör man det så är det alltid något ”man” eller andra tycker. Själv tycker jag att könstillhörighet överlag är en smula överskattat. Men jag är kanske en dålig man, när jag säger så.

    • ”Just för the skoj of it”, Anders:

      Om du vore en ”dålig människa”, hade det nått rubrikerna på samma sätt om du vore en ”dålig man?”

  10. Pingback: Flickans stora och pojkens lilla… « Karin Friberg

  11. Pingback: fitta, snippa, sköte… « mymlan. the real.

  12. @El Rubio: Så fel var det ändå inte, för jag – med flera – skulle inte komma på tanken att gå med i en grupp som säger någonting så självklart.

    Men om vi nu ska låta även kvinnorna vara ”riktiga”, så varför inte skapa grupper på FB, i stil med:

    Riktiga kvinnor spöar inte sina barn, Riktiga kvinnor raggar inte på småpojkar, osv.

    En spöa-gubben-grupp skulle också funka, för sånt händer ju.

  13. Jag har hört uttrycket ”en riktig kvinna” när det gällde modellmåleri i olja. Uttrycket syftade då på en ”rubenskt” mullig kvinna med stor bak och stor barm. Det var en kvinna som sade det också.

    När det gäller manligt kissande borde väl det viktigaste vara att inget hamnar på toa-ringen. Om detta sedan löses med en sittande ställning eller med uppfällande av nämnda ring är väl betydelselöst.

    • @Perry: Sant! Huvudsaken är att man håller ringen ren :D Som gammal toastädare har jag för övrigt noterat att kvinnors ringsittande på intet sätt automatiskt innebär att allt hamnar innanför ringen. Tvärtom.

  14. Jag har aldrig hört uttrycket ”dålig kvinna” faktiskt, låter elakt. Och jag hatar uttrycket ”riktig man”. Vafan är en riktigt man? Jag tycker verkligen att det uttrycket är negativt laddat, för det är en norm som är förlegad och det används för att trycka ner en person som inte lever upp till den normen.

  15. ”Riktig man” är ett utmärkt uttryck i sammanhanget. Riktiga män i betydelsen civiliserade, renliga män. Jag kan försäkra alla kvinnor att det inte är en uppbygglig syn att se män stå på rad och skaka över en pissränna på en krogtoalett. Många tvättar inte ens händerna efteråt! Äckligt är ordet. Det är mycket kvinnor inte vet men som de borde veta.
    Avskaffa alla pissrännor, män ska pissa sittandes på toalett på samma sätt som kvinnor gör. Basta!

    • Jan E har uppenbarligen valt att pissa i fel sällskap och drar sen alla snoppar över samma ränna.

      Tror de flesta tjejer vet hur det går till inne på herrarnas, eftersom de ständigt envisas med att ockupera den, gärna ett 5-10-tal åt gången, så det är inte underligt om de skvätter ner väggarna.

      @Mymlan: Det är som med alla andra ord och uttryck, de har olika värden hos olika personer. Kan iofs hålla med om att det är en viss skillnad; ”riktig man” för tankarna till typ stenåldern, medan rejäl karl är lite mer oskyldigt… och lite larvigt.

      • Ehh, för mig är det precis tvärtom. En ”rejäl karl” är för mig förknippad med förhistorisk tid och män som tar kvinnor i håret och släpar in i grottan, medan en Riktig man (som jag ju redan försökt förklara) för mig inte är något annat än en bra människa som råkar vara man, och om inte heller behöver en motsats.

        Jag älskar dom här ord och uttrycksdiskussionerna! :)

  16. Psst STÄLLER aldrig ni er FRÅGAN varför just de som LIKT DIG MEST skadat JUDISKA Människor som är OLYDIGA Till Israels maffia MURDER INC NI BELÖNAS Även av snutar o MILIS nazister så Roande att ERT MuSSolini Stalinosaurus AFA SÅ ÖPPET Visade de som INTE vill ha FLER Mördade Olof Palme o Anna Lindh att alla Piratpartister som GÖR Karriärer som AFA NI ÄR är som Yggdrasil Fittan KITTEN du vet så Roar mig se om Skickar LönnMördare På mig nu dvs HUR fan kan alla NAZIST Judar Hathetsa Mot Astrid Boman som SKYDDAT Judiska Människor alla åren NI SKADAT DEM Medan era SPELADE nazist o Islamist Roller som ADLERS tex jaja TYCKER SYND OM ER faktiskt alla Bo Slavar i MILITANTA WEGGIE skitens Carlyle laSSe Weiss Grupp

    • Pete Parfalk, du är inte riktigt frisk; det vet du va? Ta din medicin och sluta skriv vansinniga inlägg på internet.

  17. El Rubio sa det väldigt bra och du också mymlan. Men en riktig man får gärna vara en rejäl karl i sovrummet tycker jag :-)

  18. Eller så ersätter man ordet ”riktigt” med ordet ”god”. En god man för en god kvinna och en god kvinna för en god man. En dålig man för en dålig kvinna och en dålig kvinna för en dålig man.

    Vi söker oss till personer som är lik oss själva, en dålig man är inte något för en god kvinna t.ex. det är dåliga kvinnor som söker sig till dåliga män, de förtjänar inte en god man. En dålig man söker sig till en dålig kvinna för han förtjänar inte en god kvinna.

    Det är omöjligt för en god man att trivas med en dålig kvinna eller att en god kvinna trivs med en dålig man.

    • Din kommentar stör mig på så många plan att jag inte vet var jag ska börja. Så jag börjar med att ställa frågor till dig.

      Vad anser du är en dålig kvinna (eller dålig man för den delen)?
      Hur menar du att ngn inte förtjänar att träffa en bra människa om de enligt dig inte är goda?

Kommentarer inaktiverade.