torsdag 17 september

Min hand har varit bortdomnad hela dagen. Jag kan knappt skriva på tangentbordet, än mindre hålla i saker som väger mer än typ en penna och i praktiken är den obrukbar. Jag känner inte mina fingrar, bara ett vagt kryp. Hade liknande symptom vintern för snart två år sedan men inte känt av det sen, förrän nu de senaste dagarna. Det oroar mig lite. Men bara lite.

Förutom att jag varit förlamad i handen så har jag väntat på en elektriker som inte kom, och haft tvättstugan. Sådär lagom trist om jag ska vara ärlig. Bokat bio inför helgen, svarat på en massa mejl och faktiskt postat snigelpost, de diktsamlingar som ropades in på auktion här och i Björks blogg ännu förra veckan. Björk gav ju förlorarna av auktionen en andra chans och igår hade hon lottdragning:

Nån Viktor vann och får alltså boken helt gratis. Jag undrar lite hur det känns för Anders som ropade in sitt exemplar för 2500 spänn…

Det pågår en högintressant diskussion om Jan Helin och Lena Mellins val att inte låta Sverigedemokraterna annonsera i Aftonbladet. Jag rekommenderar Per Torbergers inlägg i debatten, men tycker också att Trotten har en poäng. På Expressen resonerar Thomas Mattsson så här kring Sverigedemokraterna.

En annan grej som varit het idag är den braskande nyheten som pumpades ut i typ alla medier i morse, om att 750 000 pedofiler i detta nu är ute och jagar på nätet. Jag suckar direkt över dylika rubriker, andra orkar göra research.
Och så verkar somliga tro att det bara går att lita på ”riktiga journalister” i ”riktiga medier”.

Burriburr-Sonja konstaterar det jag redan visste – att ensamstående mammor inte är särskilt hett villebråd. Mickey gick igång och skapade en liten poll i frågan.

Är du intresserad av Smashing Pumpkins inspelning av nya låtarna kanske den här bloggen är något för dig. Annars kanske du hellre läser Kjell Häglunds kommentar till DN-artikeln om piratkopiering av designermöbler. Låt dig inte avskräckas av textlängden, den är värd det, jag lovar!

Jag vill också beordra alla läsare som orkat ända hit att gå in här och skriva under för ett fritt internet. Mer info här.

Jag har förresten ätit bulgursallad med halloumi, avocado och kräftstjärtar till middag. Vad åt du?

14 reaktioner på “torsdag 17 september

  1. Åt hemlagad pizza hos goda vänner. De hade hällt på allt möjligt – squash/zucchini (stavning?), aubergine (stavning?), majs och oliver. Mycket gott.

  2. Jag åt köpepizza från den lokala pizzerian, billig och god.

    Annars…jag håller inte med om att ensamstående mödrar inte är hett villebråd. Jag trodde det först, för många många år sen.
    Men jag har faktiskt aldrig haft problem med att hitta vare sig längre eller kortare (och faktiskt bra) förhållanden sedan jag blev mamma.
    Frågan är om det beror på att jag var ensamstående redan från början?
    Ingen har behövt konkurrera med ”en annan pappa”.
    Bara med själva barnet, som dessutom är rätt så funktionshindrad…så jag vet inte om jag håller med om det där alls.

    Det kanske mest handlar om vad man själv anser vara problematisk.

    • @lalanda: Jag hade heller inga problem när jag var 20 och ensam med ett enda barn. Viss skillnad när man har tre och dessutom börjar bli till åren…
      Och alla studier, samtal och fakta jag får pekar faktiskt åt samma håll.

  3. Jag var inte tjugo när jag var ensam med Isa.
    Inte när jag började dejta seriöst, och när jag träffade min nuvarande var jag faktiskt
    över trettio år, så…

    Jag tycker dessutom det är en grov generalisering av hur män tänker och känner att påstå
    något sådant,
    som att ensamstående mammor skulle vara ointressanta för längre förhållanden för dem.

    Själv har jag träffat flertalet mammor, äldre och med flera barn i olika storlekar, som har träffat väldigt fina nya män att både gifta om sig med, eller bara vara med.
    Ibland kanske man bara hör/läser/ ser sånt som bekräftar ens egen bild av verkligheten …jag inkluderar mig i den tankegången obs.

    • Det är inte männen som generaliseras utan människor i stort.
      Och jag säger inte att det inte alls finns, bara att det ÄR SVÅRARE om man är äldre, och har flera barn. Det är fakta.

      • Men jag fattar ändå inte, du verkar ju väldigt omtyckt av männen runt omkring dig och ändå är du singel. Alla kan väl inte ha en mormor som agerar brandvägg som jag har, eller? :)

      • Det är alltid svårare om man är äldre, med eller utan barn.

        Jag tror att man kan tappa bort det perspektivet, när man får barn,
        och tror att det är det som är problemet.
        En del tror att man skulle haft lika lätt som när man var tjugo, när man är fyrtio,
        om man inte hade haft barnen.

        Och ja det är en grov generaliseringen av alla i stort att påstå att ensamstående mammor inte är så attraktiva, helt riktigt, inte bara av männen.
        Men generaliseringen känns mer riktad när man talar om hur en annan grupp än ens eget tänker och känner,
        som i det här fallet när en ensamstående kvinna bestämmer hur män tänker och känner om henne som grupp.
        Hon vet ju bara det hon vet,
        vilket inte är detsamma som att det hon vet är allmängiltigt.

        • Jag säger inte vad män tänker och känner om mig, bara hur jag upplever det. kan lika gärna vara så att de män som JAG VILL HA är män som är smarta nog att inte krångla till sina liv med en ensamstående trebarnsmamma med adhd…

          • ”…män som är smarta nog att…”
            Det där är precis vad jag försökte säga med:

            Det kanske mest handlar om
            vad man själv anser vara problematisk.

            Som jag faktiskt skrev redan i första kommentaren.
            Men jag sa det kanske inte tillräckligt tydligt.

            Alltså att man applicerar det man tror själv är problemet
            på andras nobbanden,
            som om det var därför de nobbar en.

            Det där kan man faktiskt aldrig veta,
            inte ens om de skulle skriva under på att det var just därför.

            Därför kan jag inte hålla med om att ensamstående kvinnor,
            äldre eller yngre,
            med ett eller flera barn,
            med barn med funktionshinder
            eller själva med funktionshinder
            på något sätt skulle vara mindre attraktiva
            än mentalt friska kvinnor (vilka är de?)
            utan barn.

            I varje fall i Stockholm till exempel så kryllar det av
            snygga smarta barnlösa ensamma kvinnor.
            Har alla de valt det själva eller
            är de mindre attraktiva än morsorna som faktiskt finner nya långvariga fina förhållanden?

            Nä du,
            jag tycker inte att det håller att säga som hon på sin blogg.
            Visst, man kan säga att man själv upplever att det är så
            för en själv
            i sitt liv
            men inte att det ÄR så.

            Om livet ändå vore så enkelt!

  4. Jag åt ett hopkok av stekt potatis, gårdagens pytt i panna och ett ägg. Det blir enkel men bukfyllande mat för det mesta. :)

    O förresten…Det är inte helt sant att ensamstående mammor är mindre attraktiva… Tror jag iaf. Men visst kan vi som har varit singel länge tappa sugen (om ett tolkningsbart uttryck tillåts). Trots att jag inte är ensamstående mamma, utan bara en arbetslös amatörpoet…

Kommentarer inaktiverade.