tågtwitter i en aldrig sinande ström

Idag twittras det om tåg. Det är inte unikt för just idag, det skulle vara kul att se statistik på hur stor andel av de svenska tweetsen som handlar om tågresande, nån?

En av twittrarna är Axel Andén, som lyckades komma iväg med ett tåg från Göteborg till Stockholm.

SJ har fått massor av uppmärksamhet för sitt twittrande, som dock inte löser några problem för resenärerna. Förra veckan stod jag på Centralen och väntade på ett försenat tåg, och ungefär en kvart efter att infotavlan där (och i min iPhone) visade att tåget var inställt meddelade också sj-twittraren att så var fallet, och rekommenderade mig att ta kontakt med SJ:s biljettkontor för att ordna ett annat tåg. Något som jag redan hunnit göra.
Ett av problemen för SJ är ju att de verkar stå maktlösa inför de dåliga rälsen, sådant som är Banverkets ansvar. Därför ska det bli väldigt spännande att se hur Banverket kommer att sköta sig nu när de också registrerat ett Twitter-konto, som än så länge är alldeles tomt. Ingen hemma, och gissningsvis kommer de att i likhet med SJ att twittra endast på kontorstid.

Jag hade tänkt rekommendera iPhoneappen Sthlm C, som visar infotavlan på Centralen var än du befinner dig. Snabbaste sättet att bli uppdaterad om förseningar/inställda tåg som går till och ifrån Stockholm. Men bara därför kraschar den hela tiden idag när jag försöker öppna den…

Hur som helst – när den funkar är det oumbärlig för den som åker mycket tåg till eller från Stockholm.

En sak man konstatera gällande tågtwitter oavsett hur SJ sköter sig är att den som inte lyckas få hjälp av SJ eller Banverket har ett gäng supporters och hjälpsamma googlare på Twitter. Fredrick Federley är en av dem som tack vare Twitter fick lite bättre koll på situationen i morse när han skulle åka till Dalarna.

Se där – ännu en anledning att twittra, om du inte redan börjat! Hjälpen är aldrig långt borta när man kör fast, vare sig det gäller iPhonekrångel eller inställda tåg och förseningar.
Själv fick jag faktiskt sällskap i min dryga väntan på perrongen i Stockholm förra veckan, då @moonhouse på Twitter såg min belägenhet, råkade befinna sig i närheten och dök upp som gubben i lådan för att först stå och frysa med mig i en halvtimme, och sedan hjälpa mig att snabbt fixa platsbiljett till det tåg jag fick åka istället för mitt som ställdes in.

Uppdaterat: Headweb bjuder alla försenade tågresenärer på gratis film – ännu ett sätt att använda sig av tågtwittrande på ett konstruktivt sätt!

8 reaktioner på “tågtwitter i en aldrig sinande ström

  1. I dag tågtwittras det nog från Stockholms lokaltrafik också. (Tror tyvärr inte att SL har konto, har i alla fall inte lyckats hitta något.) Stora hinder i trafiken och NOLL INFO, om de inte skärpt till sig sedan halv elva när jag försökte åka. Riktigt dåligt. På hemsidan har det stått samma sak sedan i förmiddags, så man vet inte hur det utvecklar sig. Blä.

  2. Idag behövde min lillasyster ta ett tåg Eskilstuna-Sthlm men vi lyckades inte ens lista ut om några tåg gick – sena eller ej. Via Twitter fick jag tips om Banverkets sajt, som jag inte hade tänkt på att ens testa.

    Vaaaaaarför skickade inte sj.se oss till banverket.se? Bara en enkel länk hade ju setts som en fantastisk service. (Och nej. Lillasyster kom inte iväg.)

    • Jag minns inte var jag läste det men tidigt i morse insåg jag att alla tåg till och från Stockholm var inställda fram till lunch, och att några få skulle börja rulla sen…

      Men informationsbristen är nästan det värsta.

  3. Pingback: När sociala medier står för krisinformationen « Mer om medier

  4. Pingback: Bloggat i veckan « Sofia Mirjamsdotter

Kommentarer inaktiverade.